Gjør skauen tilgjengelig for alle
Pensjonistgjengen «Gutta på skauen» har i flere tiår brukt tid og krefter på å gjøre naturen tilgjengelig for alle. De...
– Jeg har oppnådd første målsetting, som har vært å kunne ta ut en lønn som er til å leve av, forteller Kajsa Kvernmo.
Kajsa Kvernmo kombinerer samisk design, attraktiv mote og bærekraftige klesplagg. Hun er vinner av Coop Nords kulturpris for 2020.
Dette var en fredag. Gradestokken viste plussgrader, men det var likevel ufyselig hustrig, og en fredag i den svarteste mørketida der man kan sette ordet «svin-» foran det meste; svinkaldt, svinglatt – og så videre. Kajsa Kvernmo (35) sto alene i butikken sin, og gjorde seg opp noen tanker om den fredagen hun i utgangspunktet bare har forakt til overs for, Black Friday, da Thomas Føre fra styret i Coop Nord og medlems- og kommunikasjonsdirektør Marit Hemmingsen dukket overraskende opp med blomster, diplom og gavesjekk på 75.000 kroner.
– Dette var overveldende og noe jeg absolutt ikke så for meg. Tenk at «Black Friday» skulle bli en sånn lykkedag for meg, sa Kajsa Kvernmo.
Butikken hennes i Storgata er en «pop-opp»-butikk, og noe hun nærmest beskriver som et eksperiment. Det er gjennom nettbutikken hun satser på å selge klærne sine – hennes eget merke Laš.
– Jeg har ikke holdt på med dette så veldig lenge. Sammen med mann og datter flyttet jeg til Tromsø i fjor – etter 13 år i Australia – der jeg blant annet utdannet meg innenfor design, forteller hun.
Opprinnelig kommer hun fra Karasjok, og i dag er hun blant dem som gjør samisk tradisjon og kultur tilgjengelig for et stort og bredt publikum. Det er hun ikke alene om, for hun er en del av en samisk bølge av unge kunstnere innenfor et bredt spekter av kulturelle uttrykksformer som har bidratt til å gjøre det samiske ettertraktet
– Jeg har registrert at det har skjedd veldig mye på få år, og at vi har beveget oss fra at samer var noe som ble ledd av og vitset om, til at mange samiske kunstnere er blitt trendsettende. Det er selvsagt både artig og inspirerende, men det er ikke dette som har inspirert meg selv, sier hun.
– Jeg har jo oppholdt meg i Australia, og der har jeg blitt inspirert av den australske urbefolkningen, aboriginene, og deres evne til å bruke historiske og tradisjonelle symboler i dagsaktuell kunst, forteller hun.
– Hvem kjøper klærne dine?
– Primært er det jo kunder fra Nordkalotten som bestiller klær. Troms og Finnmark, en del i Sverige, og ganske mange fra Oslo. Trine Lise Olsen, som for de fleste er kjent som komiker, er en aktiv «framsnakker» av klesmerket, og det har vært en uvurderlig hjelp for meg, sier hun.
– Hvilke planer har du for veien videre?
– Jeg ønsker selvsagt å fortsette utviklingen, selv om jeg er nøktern. Det er veldig vanskelig å lykkes innenfor en nisje som dette, med et eget klesmerke av klær som har en kvalitet som gjør at de kan vare. Men jeg har nådd det første målet mitt, og har kommet dit at jeg kan ta ut en lønn som er til å leve av. Jeg har klart å bevege meg fra at dette var en hobby til at det har blitt et levebrød. Det er jeg ganske stolt av, sier hun.
Vinneren av Coop Nords Kulturpris får 75.000 kroner og diplom. Prisen gis til utøvere av kunst og kultur som har vist spesielle ferdigheter, eller gjør en spesiell kulturell innsats. Både enkeltpersoner og grupper kan nomineres til Kulturprisen, og alle som er medlem i Coop Nord kan nominere sin favoritt. Fristen for å nominere til årets pris er 15. oktober.